تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی سینما - نشست خبری مفصل عوامل سریال «گاوصندوق»
پایگاه اطلاع رسانی سینما
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
به نام خدا
نشست خبری مفصل عوامل سریال گاوصندوق
-----------------------

-----------------------

توضیحات: بنا به درخواست بسیاری از دوستان و بینندگان محترم وبلاگ ، نشست خبری مفصل عوامل سریال گاوصندوق در خدمتتون هستم. امیدوارم لذت ببرید.

سینما روز _ نشست سریال «گاوصندوق» با حضور جمعی از عوامل این مجموعه در محل خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد. در این نشست مازیار میری (کارگردان)، مصطفی عزیزی (تهیه‌کننده و یکی از نویسندگان) و بهاره رهنما و حمید ابراهیمی (دو تن از بازیگران سریال) حضور داشتند.

سریال «گاوصندوق» که نخستین تجربه ساخت سریال برای مازیار میری محسوب می‌شود، به گفته‌ی این کارگردان نمی‌تواند مجموعه‌ای کاملا کمدی باشد؛ به اعتقاد او این سریال در ژانر سرقت قرار گرفته و با کمدی رومانتیک تلفیق شده‌است و نهایتا «گاو صندوق» قصه‌ای پلیسی را مفرح تعریف می‌کند.

***تماشاگر «گاوصندوق» برای قهقهه پای این سریال نمی‌نشیند

در نشست سرویس تلویزیون ایسنا، مازیار میری گفت: در این سریال سعی کردیم داستان سرقت را با زبان مفرح مطرح کنیم؛ در این سریال بیننده دنبال راز‌گشایی است و این که سارق را پیدا کند؛ تماشاگر «گاوصندوق» برای قهقهه پای این سریال نمی‌نشیند؛ البته زبان نگارش این سریال کمک می‌کند که بیننده راحت‌تر سارق اصلی را جست‌وجو کند و در حقیقت هر شب برای بیننده این سوال مطرح می‌شود که سارق کیست.

میری ادامه داد: در ۱۰ قسمت پایانی، داستان را با سارق‌های مختلف پیش بردیم که بیننده گاه آرزو می‌کرد که ای کاش فردی که در این قسمت به عنوان سارق مطرح شده‌است، سارق اصلی نباشد.

***سعی کردیم «گاوصندوق» از حالت رادیویی خارج شود

کارگردان «گاوصندوق» تاکید کرد: برای من و گروه سازنده این سریال، از افرادی که نگارش فیلمنامه را برعهده داشتند تا بچه‌های بازیگر‌، همه دغدغه‌مان این بود که کاری ارزشمند را ارائه دهیم. برای همه ما مدیوم تلویزیون ارزشمند است و زمانی که مخاطب پای یک سریال می‌گذارند، ارزش دارد.

میری اظهار کرد: سعی کردیم «گاوصندوق» از حالت رادیویی خارج شود؛ در این سریال صحنه‌ها باید دیده شوند تا کشف شوند. الان سریال‌هایی مد شده‌است که همزمان با پخش می‌توانی کارهایت را انجام دهی. قصدمان بر این بود، در این ۴۰ دقیقه‌ای که به پخش هر قسمت از سریال اختصاص دارد، به بیننده احترام بگذاریم و برایش انگیزه ایجاد کنیم که داستان را دنبال کند و برایش مهم باشد. به همین دلیل هیچ سکانس اضافه نداریم و تمام صحنه‌ها کلید صحنه‌های بعدی هستند.

به گفته‌ی میری، سریال «گاو صندوق» براساس مدیوم تصویر ساخته شده‌است؛ در این سریال اجزایی به کار گرفته شده‌است که در ۴۰ دقیقه‌ای که هر شب پخش می‌شود، برای بیننده قابل احترام باشد.

*** یک بازی اشتباه، معما را لو می‌دهد

مصطفی عزیزی در ادامه صحبت‌های میری با بیان این که خوب است بازیگر ژانر را بشناسد و بر اساس آن حرکت کند، گفت: یکی از دلایل انتخاب بازیگران تئاتر برای «گاوصندوق»، این بود که در ژانر سرقت دیالوگ اهمیت بسیار دارد؛ چراکه اگر دیالوگ درست ادا نشود، حسی اشتباه را به تماشاگر القا می‌کند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: البته یک میزانس، به اندازه یک بازی اشتباه، معما را لو می‌دهد؛ در ژانر سرقت باید همه چیز را حساب شده جلو ببریم. در «گاو صندوق» روشمان این بود که نخواهیم بیننده را با اطلاعاتی که به او نمی‌دهیم، شوکه کنیم؛ ولی سعی کردیم با زیرکی داستان را به گونه‌ای پرداخت کنیم که تماشاگر حدس نزند؛ این ویژگی در بازی هم باید درست رعایت می‌شد.

http://www.cinemarooz.com//images/stories/news/ebrahimi%20-%20azizi.jpg

*** ارائه چند گونه بازی توسط بازیگران

حمید ابراهیمی هم که پیش از «گاوصندوق» در سه سریال «صاحبدلان»، «مثل هیچ‌کس» و «تا صبح» بازی کرده بود، اما بیشتر به عنوان بازیگر تئاتر شناخته می‌شود، هم به خبرنگار ایسنا گفت: در این سریال ما به چند گونه بازی می‌کردیم و آقای میری با دلیل می‌گفت که این بازی بهتر است؛ ما هم سعی می‌کردیم منطقی‌ترین شیوه را استفاده کنیم.

*** انتخاب بازیگران تئاتر نشان هوشمندی گروه سازنده

بهاره رهنما نیز در نشست ایسنا، انتخاب بازیگران تئاتری که چندان برای بیننده آشنا نیستند را نشان هوشمندی گروه پیش‌تولید سریال «گاوصندوق» دانست و افزود:‌ در داستانی که حالت تعلیق و معما دارد، خوب است مخاطب پیشینه‌ی ذهنی نسبت به بازیگران نداشته باشد و سریال «گاوصندوق» نیز از این مزیت بهره‌مند بود.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به ایسنا گفت: در مورد من و دوستانم که بیشتر دیده شده بود‌یم، تفاوت به گونه‌ای دیگر بود؛ چراکه به ما هم نقش‌هایی پیشنهاد شده بود که بیننده پیش از این ما را کمتر در این نقش‌ها دیده بود.

***چرا بهاره رهنما؟!

رهنما سپس این نکته را یادآور شد که بیشتر خانم‌های بازیگری که با سریال «گاوصندوق» همکاری کرده بودند، دوست داشتند نقش «ژیلا» را بازی کنند.

او ادامه داد: پس از این که من به عنوان بازیگر نقش ژیلا انتخاب شدم همه می‌گفتند« چرا بهاره رهنما!» این درحالی است من پیشتر نقش زن‌های احساسی را بازی کرده بودم و همه فکر می‌کردند این نقش باید تدوام داشته باشد.

*** «گاو صندوق» سریال طنز نیست

بهاره رهنما هم‌چنین در بخشی از صحبت‌هایش یادآور شد که «گاوصندوق» سریالی طنز نیست.

مصطفی عزیزی نیز در این نشست مطالبی را درباره طنز بیان کرد و گفت: تعریف طنز اگر مشخص شود، آن وقت این مساله قابل بحث است. آثار چارلی‌چاپلین، بیلی وایلر، برادران مارکس و لورل‌ و هاردی همه طنز هستند. «آپارتمان» بیلی وایلر را از طرفی می‌توان در رده آثار طنز قرار داد، اما از طرف دیگر در این کار درام شخصیت اتفاق می‌افتد؛ طنز در «گاوصندوق» به معنایی که تماشاگر قهقهه بزند نیست؛ به همین دلیل «گاوصندوق» یک کار کمدی – درام است که درام اجتماعی در آن جریان دارد؛ ضمن این که سعی کردیم این سریال را کمی مفرح ارائه دهیم.

*** انتخاب بازیگران واقعی و نه سوپراستار

به گزارش ایسنا، در ادامه مازیار میری درباره‌ی استفاده از بازیگران آشنا در نقش‌های ناآشنا و هم‌چنین استفاده از بازیگران تئاتری که برای بیننده تلویزیون کمتر آشنا هستند، گفت: در همان مرحله‌ی اولی که متن را خواندیم و آقای حبیب رضایی به ما اضافه شدند، فکر کردیم به سمت نو‌بودن برویم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در انتخاب بازیگران به تلفیقی از دوستانی که کمتر در قاب تصویر دیده شده‌اند با دوستان بازیگری برسیم که پیش از این در نقش‌های این چنین کمتر دیده شده‌اند.

کارگردان «گاوصندوق» با بیان این که در انتخاب بازیگران این سریال، بیشتر به سمت بازیگران واقعی رفته‌است تا سوپر‌استارهای سینما، در این زمینه تصریح کرد: این مساله یک حسن بزرگ برای من داشت و آن این که بازیگران نو بودند و مردم کم‌کم آن‌ها را کشف می‌کردند؛ ضمن این که به‌دلیل‌ این که آن‌ها بازیگران واقعی بودند، در مرحله‌ی اجرا به من قدرت انتخاب می‌دادند.

وی به ذکر مثالی در این باره پرداخت و گفت: آقایان افشین هاشمی و حمید ابراهیمی به چند گونه بازی ارائه می‌دادند و من در نهایت یکی از این بازی‌ها را انتخاب می‌کردم.

میری سپس با انتقاد از استفاده از بازیگران تکراری در سریال‌های تلویزیونی، گفت: بیننده از بازیگران تکراری خسته شده‌است؛ گاه این بازیگران حتی با گریم یکسان در سریال‌های مختلف حاضر می‌شوند؛ اما بازیگران «گاوصندوق» به‌دلیل پیشینه‌ی تئاتری که داشتند دست من را باز کردند.

او ادامه داد: بازیگران «گاوصندوق» که پیشینه تئاتری داشتند، به من اجازه می‌دادند که دیالوگ‌ها درست ادا شوند، قدرت انتخاب بیشتری داشته باشم و بازیگرانی که پیش از این دیده شده بودند هم در نقش‌های جدید بروز و ظهور پیدا کنند.

*** طنز موجود در بازی‌ها به لودگی نرفت

تهیه‌کننده «گاو صندوق» درباره‌ی مزیت‌های همکاری با بازیگری چون حمید ابراهیمی و بهاره رهنما گفت: آقای ابراهیمی دیالوگ‌هایشان را به خوبی ادا می‌کردند؛ ضمن این که شعرها را هم بسیار به‌جا و خوب استفاده می‌کردند و همین ویژگی‌ها باعث شد که نقش هوشنگ زنده شود؛ البته طنز موجود در بازی ایشان به حدی نبود که به لودگی برسد؛ چراکه ما نمی‌خواستیم برای خنداندن مخاطب هر کاری انجام دهیم و البته شیوه بازی ایشان خشک هم نبود.

مصطفی عزیزی ادامه داد: خانم راهنما هم نقشی متفاوت ارائه دادند. ایشان ایفاگر نقش زنی باهوش و زرنگ بودند که می‌تواند جریان را بچرخاند. ایشان به خوبی این شخصیت را ارائه دادند و نشان دادند که می‌توانند نقشی کاملا متفاوت را هم بازی کنند.

http://www.cinemarooz.com//images/stories/news/maziar%20miri%205.jpg

*** بازی غلوآمیز به معنای بازی تئاتری نیست

حمید ابراهیمی هم گفت: این روزها اوضاع خیلی خوب شده‌است و بچه‌های تئاتر هم در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی می‌کنند.

این بازیگر با دشوار خواندن شخصیت‌های سریال «گاوصندوق»، در این زمینه اظهار کرد: بچه‌هایی که کمتر کار بازیگری کرده بودند، نمی‌توانستند این شخصیت‌ها را در بیاورند. بسیاری از بازیگران این سریال تجربه‌ی تئاتری داشتند و الان نمودش در کار مشخص است.

وی درباره تفاوت‌های احتمالی میان بازی در تئاتر و سینما و این که آیا تطبیق بازیگران با این دو شیوه متفاوت آسان است؟ گفت: من عقیده‌ای متفاوت دارم؛ بازیگری، بازیگری است و تنها میزان انرژی که بازیگر صرف می‌کند، متفاوت است.

وی ادامه داد: در قاب‌ بزرگ تئاتر مسلما باید انرژی بیشتری نسبت به قاب کوچک تلویزیون صرف کرد. اما در مجموع بازی در تئاتر با بازی در یک فیلم یا سریال متفاوت نیست.

ابراهیمی سپس اظهار کرد: متاسفانه گاه ‌شنیده‌ام کارگردانی که اصلا نمی‌دانست بازیگری چیست، به یک بازیگر گفت که «تئاتری بازی نکن»؛ اگر کسی غلو‌آمیز و اشتباه بازی می‌کند بدان معنا نیست که تئاتری بازی می‌کند.

وی اضافه کرد: بازیگر قبل از این‌که بازی مقابل دوربین آغاز کند، همه‌چیز را می‌داند؛ او می‌داند که قرار است برای نمای بسته یا باز بازی ‌کند و برای آن کادر، بازی خاص را ارائه می‌دهد.

***

صحبت‌های ابراهیمی در بخشی از این نشست با صحبت‌های بهاره رهنما درباره اهمیت دادن به نقش زن در سریال «گاوصندوق» ادامه یافت.

رهنما گفت: سریال «گاوصندوق» به خانواده و زن ایرانی شان ویژه‌یی داد و این نکته کاملا در سریالی که همه‌چیز آن مردانه است، مشخص است.

این بازیگر تاکید کرد: در سریال «گاوصندوق» نکته‌های ظریفی وجود دارد که که حاکی از نگاه احترام آمیز سازندگان آن به زن است. برای مثال در سریال‌های اخیر ندیده بودم که مردی از زن و یا دخترش بعد از غذا تشکر کند و اگر چنین دیالوگی هم برای شخصیتی می‌گذاشتند از منظر این شخصیت ضعف بوده‌است؛ این‌ها نکته‌های ظریفی است لایه‌های دیگر سریال را عنوان می‌کند.

*** تفاوت بازی در تئاتر و سینما

مصطفی عزیزی نیز با اشاره به بحثی که درباره‌ی تفاوت بازی در تئاتر و سینما و تلویزیون، عنوان شد، این بحث را قدیمی خواند، و افزود: این بحث کمی قدیمی است اما هنوز به عنوان کلیشه‌های گفتاری باقی مانده‌است. در حال حاضر تکنولوژی در تئاتر بسیار پیشرفت داشته‌است و از آن استفاده می‌شود. اکنون می‌توان در تئاتر کلوزآپ داشت، یا صدای پچ‌پچ بازیگران را در سالن پخش کرد. تئاتر شکسپری این تفکر را پیش آورده‌است که بازی در تئاتر متفاوت از بازی در سینما و تلویزیون است. این در حالی است که در بازی تئاتری هم دیگر اغراق خوب نیست.

حمید ابراهیمی تاکید کرد: در حال حاضر فاصله‌ی بازی در تئاتر و تلویزیون نزدیک شده‌است و بازیگران تئاتر بسیار روان بازی می‌کنند.

رهنما هم با یادآوری این که بازی در تئاتر و سینما را همزمان آغاز کرده‌است، خاطرنشان کرد: از آن جا که همزمان بازی در سینما و تئاتر را آغاز کردم هیچ گاه این گارد از سوی بچه‌های تئاتری نسبت به من وجود نداشت که این بازیگر به سینما تعلق دارد و چرا به تئاتر آمده‌است. زمانی بود که بازیگران سینما که به تئاتر می‌آمدند، این گارد وجود داشت که آن‌ها به تئاتر تعلق ندارند؛ اما الان وضعیت به گونه‌ای دیگر شده‌است و به محض این که بازیگری که در تئاتر موفق بوده وارد سینما و تلویزیون می‌شود، با واکنش سینمایی‌ها مواجه می‌شود. این در حالی است که واقعا تئاتر بازی کردن زحمت دارد.

*** ساخت «گاوصندوق» توسط گروهی با اخلاق

حمید ابراهیمی در ادامه به اخلاقیات موجود در گروه سازنده «گاوصندوق» اشاره کرد و گفت: در «گاوصندوق» از همکاری با گروهی سالم لذت بردم و در راس آن ها آقای مازیار میری بود. اخلاقیات موجود در این گروه برایم بسیار عجیب بود و کمتر دیده بودم.

وی تاکید کرد: با این‌که اعضای گروه سازنده «گاوصندوق» خیلی جوان بودند، اما اخلاقیات دراین کار عجیب بود.

ابراهیمی تصریح کرد: ما محیط سالم و خوبی داریم ولی وقتی آدم‌هایی بدون کسب تجربه و آموزش وارد عرصه بازیگری می‌شوند، تاثیر بد خود را می‌گذارد. آن‌ها محیطی که برای آن زحمت نکشیدند را خراب می‌کنند و متاسفانه این مساله است که بر ذهن بیننده تاثیر منفی می‌گذارد.

*** در «گاوصندوق» واقعا آرایش نداریم

در این نشست هم‌چنین مازیار میری درپاسخ به برجسته بودن آرایش در گریم گفت: در این سریال ما واقعا آرایش نداریم و از گریمور حرفه‌یی سینما استفاده کرده‌ایم. آقای میرکیانی در خدمت کار است. در سریال گاوصندوق بیش از ۵-۶ کلاه‌گیس استفاده شده‌است و تمامی ریش‌ها، سبیل‌ها و موها بافته شده‌اند.به حدی که گاه به شوخی می‌گفتیم برای یک سریال تاریخی کار می‌کنیم.

میری در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره دخالت بازیگران در گریم، این گونه گفت که در گریم میرکیانی این اتفاق نمی‌افتد.

کارگردان «گاو صندوق» سپس اظهار کرد: من، گریمور و نویسنده درباره‌ی بازیگران جلسات متعددی داشتیم؛ حتی در زمان انتخاب بازیگران با میرکیانی صحبت می‌کردیم. با این حال برخی بازیگران محدودیت‌های زمانی خاصی دارند و باید به این مسأله پرداخت که چرا برخی بازیگران در خدمت یک پروژه نیستند و صبح در یک پروژه و شب در یک پروژه دیگر هستند. البته به نظر می‌رسد در خانه سینما یک منشور اخلاقی در این خصوص درحال تدوین است.

میری در این بخش هم‌چنین یادآور شد: براساس این‌که شخصیت‌های «گاوصندوق» چگونه هستند، با میرکیانی به راهکار می‌رسیدیم؛ ما چندین‌بار تست گریم می‌زدیم و آقای میرکیانی از همان ابتدا و هم‌زمان با انتخاب بازیگر به کار ما اضافه شدند.

عزیزی هم درباره گریم بازیگران گفت: در برخی فیلم‌ها و سریال‌ها آرایشی در خدمت کار نیست؛ اما در «گاوصندوق» این‌گونه نبود. ضمن این که ما از بازیگرانی استفاده نکردیم که نیاز به آرایش داشته باشند. بازیگران ما نیازی ندارند با پشت چشم‌کشیدن جای خود را در سینما باز کنند. این‌کارها به کسانی برمی‌گردد که بازیگر نیستید.

*** خودسانسوری از موقع نوشتن شروع می‌شود

تهیه‌کننده «گاوصندوق» در ادامه‌ی نشست ایسنا با اشاره‌ی به زمان نوشتن فیلمنامه «گاو صندوق» و فکردن به ممیزی در ساخت آثار به خصوص مجموعه‌های طنز، گفت: خودسانسوری از موقع نوشتن شروع می‌شود.

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، مصطفی عزیزی یادآور شد: دراین کار وقتی با دوست جوانم، «امیر عربی» در حال نگارش فیلمنامه بودیم، نخستین سانسور‌کننده‌ی کار خود من بودم. در بخشی از گفت‌وگوهای من و آقای عربی، به این نکته فکر کردیم که شخصیت دختر چه کاره باشد؛ پیشنهاد این بود که روزنامه‌نگار باشد و روزنامه تعطیل و بیکار شده‌است. اما نمی‌توانستیم چنین فرضی را عملی کنیم، بنابراین به سمت‌هایی که می‌شد رفتیم.

او اظهار کرد: ممیزی از موقع نگارش متن و طرح دادن شروع می‌شود و تا اجرا و پخش ادامه دارد.

***در تلویزیون همیشه نگران هستم

بهاره رهنما در ادامه صحبت‌های عزیزی به نمونه‌ای از ممیزی‌های تلویزیون اشاره کرد و گفت: به هنگام ایفای بازی من دوست دارم بزرگ بخندم؛ چراکه عقیده دارم، خنده اولین وسیله‌ی ارتباط آدم‌ها با هم بوده‌است؛ ولی در تلویزیون همیشه نگران هستم.

او در پاسخ به پرسش ایسنا درباره شیوه‌ی خنده‌ای که در سریال «مرد هزار چهره» به کارگردانی مهران مدیری، داشت، گفت: این نحوه خنده در «مرد هزار چهره» کاریکاتورگونه بود؛ اما در کل تلویزیون برای خانم‌ها محدودیت دارد؛ در تلویزیون بازیگران خانم نباید به دیوار تکیه بدهند یا پا روی پایشان بیندازند. در صحنه‌ای از سریال «گاوصندوق» در اداره آگاهی نشسته بودم و قبل از آغاز ضبط لم داده بودم؛ یکی از مسؤولان اداره آگاهی به صورت دستوری از من خواست که درست بنشینم که من به او توضیح دادم که صحنه‌ی بعد قرار است این گونه تصویربرداری شود؛ اما بعد فکر کردم که اگر از دید این آقا این صحنه مشکل دارد حتما در پخش تلویزیونی هم با مشکل مواجه می‌شود.

*** اصولا کار اجتماعی در ایران خالی از طنز نیست

رهنما سپس تاکید کرد: وقتی سریالی با تمام این محدودیت‌ها خوب ساخته می‌شود، جای تشکر بیشتر دارد؛ چراکه در سینما و تئاتر آزادی عمل بسیار بیشتر است.

بازیگر سریال «گاوصندوق» در ادامه با تاکید بر این که این سریال مجموعه‌ای طنز نیست، خاطرنشان کرد: «گاوصندوق» تنها لحظه‌های طنازانه در اجرا و نوشتن داشت وگرنه این سریال اصلا طنز نیست و بیشتر کاری اجتماعی محسوب می‌شود؛ البته لایه‌های طنزی هم در آن وجود دارد؛ اصولا کار اجتماعی در ایران خالی از طنز نیست.

*** من دچار خودسانسوری نمی‌شوم

ابراهیمی درباره محدودیت‌هایی که قوانین ممیزی برای بازیگران به همراه دارد، گفت: خود من دچار خودسانسوری نمی‌شوم، اما به هر حال قوانینی در مملکت و تلویزیون ما حاکم است و من هم تربیت‌یافته این مملکت هستم. با این حال سعی می‌کنم خودسانسوری نکنم. ضمن این که کارگردان حضور دارد و سعی می‌کند این صحنه‌ها را منطقی کند.

بهاره رهنما هم در این باره توضیح داد: در بازی من و آقای ابراهیمی تعلیق خوبی وجود داشت. به لحاظ شرعی ما از چند قسمت اول زن و شوهر بودیم، ولی در داستان این قضیه معلوم نمی‌شد. بنابراین باید به گونه‌ای بازی می‌کردیم که هم گرمی روابط زن و شوهر را داشته باشیم و هم از آن جا که تماشاگر نمی‌دانست ژیلا و هوشنگ زن و شوهر هستند، ممیزی‌ها رعایت شود.

او سپس به بازیگر نقش برادر ژیلا اشاره کرد و گفت: جای سینا رازانی را در این نشست خالی می‌کنم؛ اکیپ سه‌ نفره، من، آقای ابراهیمی و سینا رازانی بسیار خوب بود و بارها در پشت دوربین با هم گپ می‌زدیم و صحنه‌ها را مرور می‌کردیم.

***الان هم این شخصیت صدای خیلی‌ها را درآورد‌ه‌است

بازیگر نقش «ژیلا» سپس اظهارکرد: من از آقای میری متشکرم،چراکه نقشی که در نوع خودش متفاوت است را به من دادند. پیش از این در سریال‌هایمان شخصیت دختران فراری و لات و خلاف زیاد داشتیم، ولی سعی کردیم «ژیلا» شخصیتی متفاوت باشد؛ در مورد نحوه بیان و انتخاب کلمات از سوی این شخصیت دقت بسیار می‌کردیم تا با مشکل مواجه نشویم؛ البته همین الان هم این شخصیت صدای خیلی‌ها را درآورد‌ه‌است و آقای عزیزی هم‌چنان گرفتار هستند.

***به محض این‌که سریالی پربیننده شد، واکنش‌ها شروع می‌شود

مصطفی عزیزی درباره ممیزی سریال‌ها در تلویزیون گفت: تلویزیون استانداردها و خط‌قرمزهایی دارد که ما رعایت می‌کنیم و شاید کمی بالاتر از آن‌ها می‌رویم. اما وقتی کاری پخش می‌شود انواع گروه‌های فشار، خط‌قرمزها را تغییر می‌دهند.

وی ادامه داد: ما براساس قوانین تلویزیون فیلم‌نامه را می‌نویسم و خودمان را بر اساس این قوانی تنظیم می‌کنیم، اما به محض این‌که سریالی پربیننده شد، واکنش‌ها شروع می‌شود و ممیزی‌ها هم سخت‌تر می‌شود.

تهیه‌کننده «گاو صندوق» اظهار کرد: هر گروه فشار تمایل دارد براساس سلیقه خودش خط‌قرمزها را قرار دهد. متأسفانه تلویزیون در برخی موارد زیربار می‌رود و بعضی مواقع هم زیربار نمی‌رود. فشارهای بیرونی بر مجموعه‌ها از سوی صاحبان قدرت تحمیل می‌شود وگرنه مردم عادی هیچ‌گاه اعتراض نمی‌کنند. این گروه‌های فشار هستند که اتفاقات را تفسیر و معنا می‌کنند و آن‌چه اتفاق می‌افتد زاییده ذهن خودشان است.

وی ادامه داد: وقتی یک بازاری را در سریال‌مان به تصویر می‌کشیم که پول نزول می‌دهد، بازاری‌های خوب و شریف که اهل نزول و ریا نیستند نباید ناراحت شوند؛ بلکه آن‌هایی که بین خودشان و این شخصیت وجه اشتراک می‌بینند باید واکنش نشان دهند.

***تصویر زنی که قرمه‌سبزی می‌پزد

بهاره رهنما درباره‌ی نقش «ژیلا» گفت: به قول یکی از دوستان منتقد، در «گاوصندوق» نمونه بارز یک لات زنانه را درآورده‌ایم؛ ژیلا در عین حال که شخصیتی لات و خلافکار است، زنانگی‌های خاص خود را هم دارد.

این بازیگر و نویسنده سپس در پاسخ به پرسشی درباره خلق شخصیت جذاب مثبت در سریال‌ها، خاطرنشان کرد: ارائه تصویر زنی که قرمه‌سبزی می‌پزد، از سوی تلویزیون، کافی است. چند سالی است که پرداختن به مقوله‌ی زن برایم بسیار مهم شده‌است و این مساله را در نقشهایم و هم‌چنین متن‌هایی که می‌نویسم(از جمله سریال شمس‌العماره) می‌توانید مشاهده کنید.

او ادامه داد: شخصیت «ژیلا» با وجود این‌که خلاف است، اما قابلیت‌های زن ایرانی را نشان می‌دهد. مدتی است که رکورد خلق زنان مهربان و مثبت در تلویزیون ما زده شد. ضمن اینکه من چندان شخصیتی اخلاق‌گرا نیستم و تا حدودی از آدم‌های خلاف بیشتر خوشم می‌آید؛ در سریال «گاو صندوق» ما روی نکات مثبت زن ایرانی دست گذاشتیم تا دختران ایرانی بفهمند که می‌توانند در جامعه حقشان را بگیرند.

*** بلد نیستم به گونه‌ای بازی کنم که از من متنفر شوند

رهنما هم چنین در ادامه این مطلب در پاسخ به این که با چنین تفکری نباید به او نقش‌های منفی را پیشنهاد داد، گفت: اصولا بلد نیستم به گونه‌ای بازی کنم که از من متنفر شوند؛ اگر نقش یک قاتل هم به من پیشنهاد می‌شد، آن را به گونه‌ای بازی می‌کردم که مردم از او بدشان نیاید.

***چندان بلد نیستم نقش منفی بنویسم

مصطفی عزیزی، تهیه‌کننده و نویسنده سریال «گاو صندوق» هم در تائید صحبت‌های رهنما این گونه گفت که چندان بلد نیستم نقش منفی بنویسم.

او سپس اظهار کرد: شاید در بیان این جمله کمی اغراق‌ کرده باشم اما باید یادآور شوم که نقش منفی داریم تا نقش منفی؛ یک شخصیت منفی مانند «جلوه» است که نزول می‌خورد و ریا می‌کند ولی رابطه‌ بسیار خوبی با دخترش دارد و پدر خوبی است؛ دلیلی ندارد اگر فردی کار خلافی می‌کند همه وجوه شخصیتی‌اش را منفی بدانیم.

***جذاب نبودن اغلب شخصیت‌های مثبت

عزیری درباره‌ی جذاب نبودن اغلب شخصیت‌های مثبتی که در تلویزیون ما خلق می‌شوند، خاطرنشان کرد: در مورد شخصیت‌های منفی می‌توانیم وجوه مثبت را هم نشان دهیم ولی به شخصیت‌های مثبت نمی‌توانیم جنبه‌های منفی بدهیم. این مساله که یکی از ممیزی‌هاست، باعث می‌شود که شخصیت‌های مثبت ما مصنوعی شوند.

این تهیه‌کننده و نویسنده گفت: شخصیت مثبت ما باید در برخورد با جنس مخالف همواره عبوس باشد و اصطلاحا در برخورد با دخترها دلش نلرزد. این گونه است که شخصیت‌های‌ مثبت ما اغلب منفعل هستند.

*** تاکید مدیران سیما بر انتقال پیام

مصطفی عزیزی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تاکید مدیران سیما بر انتقال پیام توسط سریال‌ها و محدودیت‌های احتمالی که ممکن است این تاکیدات در پی داشته باشند، گفت: سال‌هاست که دفترچه‌هایی پر از کد درباره انتقال پیام وجود دارد و برای هر طرحی که ارائه می‌شود، باید این کدها را پر کرد.

***اصولا کارگردان تجربه‌گرایی هستم

مازیار میری هم درباره ضرورت انتقال پیام توسط سریال‌های تلویزیونی و محدودیت‌هایی که این مساله برای سازندگان به همراه دارد، گفت: من اصولا کارگردان تجربه‌گرایی هستم و دوست دارم داستان را خوب بگویم. به همین دلیل در فیلم آخرم زبان متفاوتی را تجربه کردم. در «کتاب قانون» زبان مفرحی در نقد اجتماعی وجود دارد. در «گاوصندوق» هم همین‌طور است چراکه متن به ما این اجازه را می‌داد.

*** دوست دارم کاری بسازم که لودگی نکند

این کارگردان گفت: دوست دارم کاری بسازم که لودگی نکند و از هر ابزاری که بیینده را پای تلویزیون نگه دارد، استفاده نکرده باشم و سرمان بالا باشد. عوامل این کار، از میان افراد حرفه‌یی انتخاب شدند چراکه برای تلویزیون و تهیه‌کننده کیفیت مهم بود.

میری سپس تاکید کرد: برایم مهم این بود کاری بسازم که داستانش را راحت بیان کند و مخاطب را راضی کند. ممکن است «گاوصندوق» درصد برابری به لحاظ بیننده با کارهای طنز دیگر نداشته باشد، ولی در نهایت شما بیننده‌ای دارید که انتخاب می‌کند.

*** اگر تلویزیون در لایه‌های زیرین پیام را مطرح نکند، بیننده پس می‌زند

این کارگردان در عین حال با مقایسه تعداد مخاطب سریال‌های تلویزیون و فیلم‌های سینمایی این گونه گفت: برای من جذاب است سریالی بسازم که مخاطب زیاد داشته باشد؛ چرا که توسط ۳۰- ۴۰ میلیون مخاطب مورد قضاوت قرار می‌گیری. اگر تلویزیون نتواند در لایه‌های زیرین پیام را مطرح کند، بیننده پس می‌زند.

مصطفی عزیزی هم درباره تاکید بر ضرورت انتقال پیام توسط سریالهای تلویزیونی گفت: ما عادی زندگی می‌کنیم و زندگی نمی‌کنیم که پیام بدهیم یا بگیریم ولی از زندگی درس می‌گیریم. وقتی داستانی از زندگی را خوب روایت کنیم و تصویر واقعی از زندگی بدهیم، آدم‌های مختلف نسبت به جایگاه اجتماعی و سطح فکری، پندها و برداشت‌های خودشان را خواهند داشت. پندهایی که ممکن است اصلا به ذهن من و کسی خطور نکرده باشد؛ ما سعی می‌کنیم در «گاوصندوق» یک روایت خوب داشته باشیم.

***بهتر است درباره آن‌چه پخش می‌شود، حرف بزنیم

به گزارش ایسنا، در این نشست مازیار میری هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی حذفیات احتمالی سریال «گاوصندوق» خاطرنشان کرد: بهتر است درباره آن‌چه پخش می‌شود، حرف بزنیم.

*** سریال‌ها و دغدغه اجتماعی امروز

کارگردان «گاوصندوق» در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آن‌چه در این سریال به آن پرداخته می‌شود، موضوع امروز و دغدغه اجتماعی ما نیست، اظهار کرد:‌ سریال ما را باید با سریال دیگر شبکه‌های داخلی مقایسه کنید. ما براساس مدیوم تلویزیون حرکت می‌کنیم.

وی بستر اصلی سریال «گاوصندوق» را ژانر سرقت دانست و افزود: به دلیل نوبودن ژانر سرقت که در «گاو صندوق» با کمدی رومانتیک همراه شده‌است و ما آن را کمتر در تلویزیون‌مان دیده‌ایم، می‌دانستیم که قسمتهای اولیه با گارد همراه می‌شود. اما از ۶- ۷ قسمت بعد بیننده با نوع سریال آشنا شد و از قسمت ۱۵-۱۶ به بعد اطرافیان زنگ می‌زنند و می‌گویند بگو دزد کیست.

او ادامه داد:‌ جوانان سریال «گاوصندوق» را دوست دارند؛ ما از همان ابتدا فکر کردیم باید به مردم احترام بگذاریم.

***

میری در ادامه این نشست به ریتم تند سریال «گاوصندوق» اشاره کرد و گفت: آقای عزیزی (تهیه‌کننده) به عنوان نویسنده خودشان مدام لوکیشن اضافه می‌کردند. در این سریال ما از مونتوری استفاده کردیم که به عنوان قصاب معروف است. بر این اساس توانستیم در تایم درست، ریتم مناسبی ارائه دهیم و روایت خوبی داشته باشیم.

***برای پول این سریال را نساختم

مازیار میری در این نشست جذابیت متن را عاملی برای ساخت سریال «گاوصندوق» اعلام کرد و گفت: با خواندن متن احساس کردم فکر نویی در متن وجود دارد که به شعور مخاطب احترام می‌گذارد.

وی ادامه داد: دوستی نوشته بود که کارگردانان سینما برای پول به تلویزیون می‌آیند؛ اما من برای پول این سریال را نساختم. من تمام محدودیت‌های تلویزیون را می‌دانم و این‌که باید در روز چه میزان فیلم گرفت. در پیش‌تولید تمام حرف‌ها را با هم زده بودیم و هرچند تطابق با این شرایط برایمان سخت بود اما از آن‌جا که تعهد کل گروه بود، آن را اجرایی کردیم.

*** معدود مدیران خوب

عزیزی که علاوه بر تهیه‌کنندگی به عنوان نویسنده هم با سریال «گاوصندوق» همکاری داشته‌است، در مورد متن گفت: در میان طرح‌هایی که ارائه شد و با آقای افخمی مرور کردیم، طرحی به نام «شرخرها» بود. در این متن زمینه‌ای وجود داشت که شخصیت اصلی دچار مشکل می‌شود و برای برداشتتن چک و سفته وارد آپارتمان می‌شود؛ گاو صندوق خالی را می‌بیند و بعد قصه «گاو صندوق» دنبال می‌شود. با آقای افخمی چند جلسه‌ای صحبت کردیم و در ادامه ایشان برای ساخت «خورشید پنجم» رفتند؛ پس با آقای امیر عربی صحبت کردیم.

وی ادامه داد: آقای تخشید، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه آقای خوشبختانه جزء معدود مدیران خوب است که خودش دید حرفه‌یی به سریال و متن دارد. ایشان سال‌ها متن‌های مختلف خوانده‌اند و نقطه نظرات کارشناسی می‌دهند و البته سعی می‌کنند اعمال‌نظر مدیریتی نکنند و بیشتر نظر بدهد؛ آقای تخشید نظرها را گفتند و با آقای عربی نوشتیم و خانم پگاه جهاندار هم به ما اضافه شدند.

عزیزی متن «گاوصندوق» را پیچیده خواند و افزود: آقای میری زمانی به ما ملحق شدند که ما پنج قسمت را نوشته بودیم و سیناپس هم داشتیم. ایشان هم نقطه‌نظراتی داشتند که گفتند و بعد من و آقای عربی در یکی از شهرستان‌ها رفتیم و شروع به نوشتن کردیم. در متن این سریال روی دیالوگ‌ها و تکیه کلام‌ها خیلی کار شده‌است.

***هیچ کدام از صحنه‌های سریال «گاوصندوق» اضافه نیستند

عزیزی بر این نکته تاکید کرد که هیچ کدام از صحنه‌های سریال «گاوصندوق» اضافه نیستند و به ذکر مثالی در این باره پرداخت و گفت: در این سریال ما شخصیتی مثل دکتر(دایی) داریم که بعضی‌ها گفتند شما اضافه گذاشتید که تنها مزه بپراند و نقشی در قصه ندارد و می‌توانستید این شخصیت را حذف کنید؛ این درحالی‌ است که زمانی که این دیالوگ‌ها و صحنه‌ها را می‌گذاشتیم، در خدمت ژانر سرقت بود.

***بعضی از سریال‌ها به رودخانه کر وصل هستند

نویسنده و تهیه‌کننده سریال «گاوصندوق» در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی آغاز پخش این سریال پیش از اتمام تصویربرداری، خاطرنشان کرد: پخش این سریال چند روز مانده به پایان تصویربرداری آغاز شد و ما چندان تحت فشارنبودیم. ضمن این که در ساخت سریال‌های تلویزیونی با محدودیت‌های مالی مواجه هستیم و اگر تصویربرداری ۶ یا ۷ ماه به طول بیانجامد، تهیه‌کننده بیچاره می‌شود. بعضی از سریال‌ها باز هستند و گویی به رودخانه کر وصل هستند که ساختشان چند سال طول می‌کشد اما ما هزینه‌ها و بودجه محدود داریم.

***مازیار میری و گروه تحت فشار بودند که کار به موقع به پایان برسد

او یادآور شد که «گاوصندوق» با درجه «ب» برآورد شده‌است و از این لحاظ مازیار میری و گروه تحت فشار بودند که کار به موقع به پایان برسد.

عزیزی سپس تصریح کرد: به عنوان تهیه‌کننده شرمنده گروه هستم؛ چراکه برخی از عوامل ما از جمله خود آقای میری اولین بار بود که می‌خواستند سریال کار کنند و تازه با مشکلات تلویزیون آشنا می‌شدند. برخی‌ها در زمان انتخاب آقای میری به من گفتند که ایشان سینمایی کار است و از آنجا که بودجه چندانی هم نداری، برایت مشکل ایجاد می‌کند ولی من سال‌هاست که آقای میری را می‌شناسم و می‌دانستم بهتر از بسیاری از کارگردان‌ها که سال‌ها در تلویزیون کار کرده‌اند، با سرعت و کیفیت خوب کار را جلو می‌برند.

وی ادامه داد: جدا از اخلاق‌ و منش ایشان، وقتی با آقای میری کار می‌کردیم، خیالم راحت بود که با یک سلامت کار جلو می‌رود.

***مسلما اگر زمان بیشتری داشتیم…

مازیار میری در ادامه صحبت‌های عزیزی یادآور شد: آقای عزیزی در «راه بی پایان» هم این تجربه را داشتند که پخش در پایان تصویربرداری، آغاز شد. آقای همایون اسعدیان هم بسیاری از اتفاقات را برای من پیش‌بینی می‌کرد؛ برای مثال به من گفت که پیش از این که تصویربرداری تمام شود، یک روز می‌آیند و می‌گویند باید پخش را شروع کنی و همین اتفاق هم افتاد. در فاصله ۷ – ۸ روز مانده به پایان تصویربرداری آقای تخشید(مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه) یک روز آمدند و گفتند باید پخش را بعد از دلنوازان شروع کنی؛ من به مرور دیدم که تمام پیش‌بین‌های آقای اسعدیان درست است.

وی ادامه داد: مسلما اگر زمان بیشتری داشتیم، دقت و وسواس بیشتری در تدوین به خرج می‌دادیم. اما ما می‌دانستیم برای کجا کار می‌کنیم و خودمان را برای اتفاقات اینچنین آماده کرده‌ بودیم.

میری سپس خاطرنشان کرد: تدوینگر ما آقای معینی جمله‌ای دارد به این مضمون که تدوین هیچ گاه تمام نمی‌شود، فقط کافی می‌شود؛ قطعا اگر زمان بیشتری داشتیم بهتر کار می‌کردیم. اما کاری که در برنامه‌ریزی اتفاق افتاد این بود که از ابتدا مونتور و صدا‌گذار مشخص بود و از همان ماه اول تصویربرداری تدوین را آغاز کردیم.

***زمانی که بچه‌های سینما آمدند سطح سریال‌ها بهتر شده‌

مازیار میری در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر همکاری کارگردانان سینما با تلویزیون و این که برخی کارگردانان سینما در حد انتظارات در تلویزیون ظاهر نشده‌اند، گفت: در تلویزیون این اتفاق می‌افتد؛ اما نمی‌توان منکر این قضیه شد که از زمانی که بچه‌های سینما آمدند و سریال‌ کار کردند، سطح سریال‌ها بهتر شده‌است. سریالی که توسط کارگردانانی چون همایون اسعدیان و احمد امینی ساخته می‌شود، مسلما از ریتم و کیفیفت و فضای قابل قبولی برخوردار است.

این کارگردان سینما و تلویزیون سپس اظهار کرد:‌ممکن است ما سریال‌های برخی دوستان سینمایی را دوست نداشته باشیم، ولی سطح سریال‌ها بالا آمده‌است.

میری در پایان با بیان این که «ما از زبان و شرایط نو استقبال نمی‌کنیم»، در این باره تصریح کرد: بهترین اتفاق این است که آدم‌ها گوش‌هایشان را ببندند و فقط کار کنند. در «گاوصندوق» من و آقای عزیزی می‌توانستیم با هم حرف بزنیم و از هم گله کنیم و این کافی است.

منبع” خبرگزاری ایسنا





نوع مطلب : معرفی سریال ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
محمد سهامی وند
شنبه 12 دی 1388
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی